Sunday, 6 February 2011

Masih Sekolah Lagi? Tolong Lah Belajar Betul-Betul!

aku rasa cam nak cite bende ni lepas dah seminggu aku dok ulang baca cite anna joe.

korang yang dah baca tu baguih la.. kalau tak baca lagi ni aku nak kongsi sikit lah pasal sekolah..
aku ni pun bukan nye habis sekolah lagi..
bak kata cikgu, selagi tak dapat result spm. selagi tu kita tak berjaya ape-ape..

sekarang tengah tunggu result..



hmmm.. korang yang tengah sekolah lagi tu mesti rasa bosan kan sekolah? aku tau.. dulu masa sekolah pun aku rasa cam korang rasa jugak.. malas. penat. tension.jerawat. ponteng hari isnin. ish semua tu aku pun rasa jugak..
tapi korang kene tau... kalau kita tak usaha sungguh-sungguh dari awal.. satu hapee pun tak kan berjaya.. 
tapi jangan pulak fikir korang dah terlambat nak ubah segalanye. TAK! takkan pernah terlambat selagi belum buat keputusan...

sebenanye aku pun keliru lagi ngan indentiti sendiri.. ape yang aku nak jadi satu hari nanti..
biasa lah kan.. kecik kecik duluu aku rasa semua orang cita2 nak jadi doktor.. mana tak nyee kecik2 asyik sakit.. pastu gi klinik jumpe doktor.. tup tup cita2 pun nak jadi doktor.. kannnn!

cuba bayangkan satu hari nanti semua kawan-kawan kita dah berjaya. ada yang jadi engineer.. ada yang jadi doktor.. tak kurang jugak yang jadi pilot.. tapi kita ni jadi orang suruhan je.. memang lah ada yang tak kesah.. asalkan gaji bebas rasuah.. tapi, pernah terfikir tak nak hidup senang??? sape lah yang tak pernah fikir nak hidup senang kan.. tak kisah lah kita tinggal kat ceruk mana sekalipun asalkan tak hidup dalam kesempitan..

korang tau tak.. kalau korang yang masih sekolah lagi ni.. bermula dari awal korang dah fikir  takkan berjaya satu hari nanti. memang korang takkan berjaya...
tapi nak tau tak.. orang lain yang berjaya tu tak semua benda yang dia buat dengan jayanye tu disebabkan angan2 diorang masa kecikk. ada jugak yang dah besar baru fikir masa depan.. terpulanglah kat diri masing2..

yang penting. aku kau dia awak mereka semua kena fikir dan cari kelebihan diri sendiri masing2.. semua ada kelebihan dan kelemahan tersendiri.. jangan nak berlagak kalau kita ada kelebihan tu.. tapi tak salah kalau kita berkongsi..
.
dulu masa sekolah memang aku tak pernah miss fikir nak kahwin T_T tak salah kalau nak fikir.. tapi KALAU BOLEH biarlah habiskan belajar dulu baru fikir pasal berumah tangga.. sebab bagi aku.. zaman sekarang ni makin susah nak hidup.. banyak cabaran dan dugaan.. lagi2 kalau kita dah ada anak nanti.. bayangkan kalau gaji sebulan ciput sebab takde ilmu yang mantap.. takkan nak bagi anak minum susu badan je sampai 4 tahun kan? mana tau kalau ada rezeki lebih dapat jugak bagi anak minum susu S26.. hehe 

jadinye.. menurut kata anna joe lagi selagi kita mampu nak teruskan pelajaran kita.. jangan STOP! teruskan. semua bende perlukan education. sehebat mana pun kita kalau takde education orang tak boley nak iktiraf kita sesuka hati diorang..

sama2 lah kita fikirkan masa depan.. jangan nak harapkan harta mak ayah je walaupun kalau makan sampai 7 keturunan tak habis.. tapi berusaha lah sendiri... lagi kita akan hargainye nanti.. insya-Allah

kalau suka boleh lah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...