Thursday, 20 January 2011

Hipokrit kah Aku?

rasa macam tak puas hati. tapi kalau cakap nanti boleh buat gaduh je. lebih baik diam..

hmm aku rasa ada beberapa perkara yang patut di anggap hipokrit atau pun sebaliknye..

1. *tiba-tiba* rasa tak suka kat seseorang, tapi kita kawan jugak dengan dia macam takda apa apa..

- apa punya masalah lah tiba-tiba nak suka kat orang lepastu tak suka kat orang. kau ingat kau tu sapa? cuba fikir balik.. memang lah elok kawan dengan semua orang tapi kalau kawan duk kutuk kawan sendiri tu kira baik jugak ke?

2. bila kita dah buat orang rasa dump nak mati, tapi kita buat dekkkk je

- haihh ni lagi satu masalah. memang terang-terang lah kan tunjuk hipokrit dia tu.. bagi aku kalau jadi macam ni dua-dua tu kita hantuk kan kepala sesame.. baru boleh ngam.. hehe

3. depan baik. belakang jahat

- ni memang tak sape pun dapat tahu kita hipokrit ke tak. sebab semua nye terselindung..

4. kita buat sesuatu tapi nak kan balasan..

- kalau orang melayu kata 'tak ikhlas' tak kisah lah tak ikhlas sebab apa pun..

5. dengki ngan orang lain

-memang agaknye orang sekeling tak boleh nak tengok orang lain senanggg sikit. sibukkk nak kutuk tu kutuk ni..

6. KUTUK orang lain dalam hati

-ni pun sebenarnye boleh jadi hipokrit jugak.. kita je yang tak perasaan..


Apa Sebabnye?

hati tak bersih.. senang kan sebabnye? huhu bila hati tak bersih ni memang macam macam yang kita buat di luar jangkaan... orang lain lagi lah tak perasaan sebab bukan diorang yang rasa.. tapi kita sendiri yang rasa benda ni.. bila hati tak bersih ni bukan lah nak suruh pergi cuci hati tu guna mesin basuh. bukan. kita cuba lah menerima apa yang orang lain buat.. kalau rasa orang lain buat tu tak patut. jangan lah tetiba je kita pergi suruh orang tu ubah perangai dia. kan tak elok macam tu. lagi lagi kalau dengan orang yang kita baru kenal. memang sah sah kita kene reject dari kawan ngan dia..

memang susah nak hilangkan rasa hipokrit dari diri kita. percayalah! tapi tak salahkan kalau mencuba.

kita pun jangan juga sesuka hati duk kata kat orang lain tu hipokrit. tengok balik diri sendiri!



ish ish pernah terfikir ada ke orang yang nak tunjuk jahat? huhu



4 orang je yang komen:

Nadia Mashuri said...

hehee..
tak perlu hipokrit kalau nk bg komen kn?
=)

Mas-Azi-Mah said...

huishh. mendalam maksud komen tu.. ehehe :)

niDa said...

kes 1: saya penah rasa macam tu jugak. tp sy x berani nak ckp "aku dah mls la nak kwn ngan ko" huhu.. sbb dah lm kwn xtau bile leh jd best fwen..HAHA..

kes 2: yg ni mcm x penah jd lg..

kes 3: yg ni memang rmai gile terjadi bile kte ade kwn.. tp xkn xnk kwn ngan sume org plak..

kes 4: nak comment biar ikhlas..

kes 5: yg ni btul pendapat anda. rmai org mcm ni..

kes 6: saya penah buat.. uhuhu

Mas-Azi-Mah said...

@nida
cuma pandangan dan perkongsian je ni.. =.= sama sama jadikan pedoman.. :)

kalau suka boleh lah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...