Wednesday, 12 January 2011

KENAPA PERLU GADUH?

pernah terfikir tak.. kadang-kadang ada beberapa perkara yang patut kita marah dan ada jugak yang tak patut kita marah.. pernah terfikir? 
ni lah perkara yang buat aku runsing pagi-pagi ni.. 

ye, tak dinafikan, kekadang marah tu dia datang sendiri je. bukan nye kita suruh.. sama jugak macam sedih.. suka.. kekadang dia datang sendiri.. pernah alami tetiba korang tersenyum sebab teringat perkara yang lepas?
haaaa sama ahh. aku pun pernah alami.. duluuuuuuu rasa marah, tetiba sekarang boleh senyumm? apesaal? entahhlah...

yang pasal marah ni pulak..
ye, memang sekarang ni aku tak marah.. :D tapi ada benda yang aku rasa tak patut nak marah..

contoh ahhhhh kann

1. kalau kita text dengan orang, tetiba lak dia tak balas.. pastuuuuuu kita pun dok tungguuuu je la kan untuk dia balas tapi non haddoooo.. patut ke marah? *sambil angguk pale* haha

2. kalau orang kata 'kau ni macam perempuan !@#$%$#@!' perlu ke marah? errkk?

3. kalau mak yang tegur kita, perlu ke kita marah dekat mak balik? perlu ke? *mak tu lempang je anaknye* haha

dan pelbagai lagi contohh yang korang fikirlah sendiri..
memang setiap orang ada tahap kesabaran masing-masing.. tapi apa kata kalau  kita sentiasa bina tahap kesabaran tu supaya dia takda tahap lagi dah.. sentiasa je banyak.. macam iman.. ade iman yang kurang ada iman yang bertambah.. kita buat perkara yang sama untuk tambahkan kesabaran kita.. huhu



ni muka konpius ke marah ke nak nangis? ^_^


pernah kita terfikir yang sebenarnya dari perasaan marah ni lah yang akan buat kita jadi sebal.. erkkk sebal tu kan marah? hehe
bukan... sebenarnya dari sifat marah tu lah akan jadinye pergaduhan..
tak payah nak bagi contoh lahh.. kita semua boleh fikir dan memang perkara ni terjadi di sekeliling kita..

bagi aku lah kan yang tak berapa nak arif mana ni.. kalau orang buat kita marah... biaaa kan ajeeee.. sebab mungkin nanti kita pulak yang akan termarah orang lain.. pastu bagi alasan 'kesabaran aku ada tahapnyeee'.. memang tak dinafikan aku pun ada jugak guna alasan tu.. jangan tipu lah kalau takda sapa yang guna T__T

lepastu.. kalau dah marah mesti nak gaduh.. lepastu macam mana nak minta maaf kalau hati tengah panas?

jadinyeee. kalau boleh.. sama-sama lah kita guna akal fikiran kita untuk berubah... berubah ke arah kebaikan tu kan elokk.. bagi aku.. semalas-malas nye aku ni.. aku kena jugak berusaha sesuatu ataupun kira macam ikhtiar untuk dapat kan sesuatu yang aku nak.. tapi perlu ke sampai bergaduh.. kan dah buat parah diri je tuu..

jadi elok lah kalau kita guna psikologi nak jawab maca mana bagi tak nampak ketara kemarahan kita tu.. bila kita marah orang lain pun akan marah.. ada perasan...?
aku pun tak perasan T__T

tapi takpe.. fikirlah sesuatu yang baik kalau taknak sesuatu yang buruk berlaku...
nanti tetiba akan rasa macam bibir merekah sebab senyum sampai telinga.. kan manis macam tu..
 hehehe

p/s dapat idea ni lepas baca kat fb diorang gaduh sebab si cewek tengah ber-shi-sha dan si cowok menegur si cewek sebab vvvang-ga sedang bershisha.. ish ish =.=

0 orang je yang komen:

kalau suka boleh lah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...